Dag 22 Siena - Reisverslag uit Siena, Italië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 22 Siena - Reisverslag uit Siena, Italië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 22 Siena

Blijf op de hoogte en volg janroelof

29 September 2018 | Italië, Siena

Terwijl ik de tent opruim, laad ik mijn telefoon nog even op. Rond 8 uur vertrek ik van de camping. Ik hoef niet heel veel kilometers, maar ik ga wel 2 interessante steden bezoeken. Eerst gaat het over on-italiaans mooi glad asfalt met 9% naar beneden. Dat is een goed begin van de dag. Na 1,5 uur kom ik in San Gimignano. Dit is de stad van de 72 torens. In vroegere tijden met veel onderlinge twisten en oorlogen, bouwden families torens om zich in te verschuilen. Later werd het ook een statussymbool; hoe mooier de toren, hoe meer status. Er staan nu nog 12 overeind. Het schijnt nogal een toeristische trekpleister te zijn. En als ik rond 10:30 het stadje na een kop koffie en een broodje weer verlaat, komen er inderdaad busladingen vol mensen het stadje binnenstormen.

Ik ben dus mooi voor de meute op. De route gaat verder, alsmaar op en neer, langs wijngaarden en olijfbomen. Het is ook droog blijkbaar, want ondanks de uitbundige zon, laten de zonnebloemen massaal hun kop hangen. Ook de bramen hangen er uitgedroogd bij en de rivierbeddingen staan droog.

Ik rij weer door mooie dorpjes met eeuwen oude huizen. Ik wist dat Rome één groot openlucht museum is, maar dat geldt voor veel meer plekken in Italië. Daar zie ik een water automaat. Gister op de camping vertelde iemand het me al, en nu zie ik het zelf. Er zijn 2 knoppen. De ene voor water met bubbels waar je geld voor moet betalen, en de andere voor gratis, gewoon water. Er staat iemand zijn flessen te vullen, maar ik mag wel even voor, om mijn bidon te vullen.

In de middag kom ik aan in Siena. Ook een grote toeristen trekpleister.

Het oude stadsgedeelte is veel groter dan dat ik tot nu toe heb gezien in andere stadjes. De straatjes zijn steil en de prijzen zijn hoog. En het is druk. Erg druk. Met toeristen uit de hele wereld: Amerikanen, Japanners en Europeanen uit diverse landen. Ik ben wel de enige fietser valt me op.

Na verloop van tijd ga ik langs een supermarkt en op weg naar de camping.
Daar ontmoet ik Laura en Lious, 2 vakantiefietsers uit Stuttgart. Het is lang geleden dat er meer vakantiefietsers op de camping stonden. We koken elk ons eigen potje en gaan dan samen eten. Biertje erbij. Gezellig.

77 km, 27 graden, onbewolkt.