Dag 13 veer van Leonardo da vinci - Reisverslag uit Bergamo, Italië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 13 veer van Leonardo da vinci - Reisverslag uit Bergamo, Italië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 13 veer van Leonardo da vinci

Blijf op de hoogte en volg janroelof

20 September 2018 | Italië, Bergamo

Vannacht zaten jongelui tot 3 uur nog te kletsen bij het gezellige barretje van de camping. Daarom heb ik vanmorgen een uur langer op bed gelegen. Maar nu eruit, ontbijten en inpakken. De route gaat over een grindpad pal langs het como meer. Erg mooi.

Een veerpont brengt me naar Bellagio. Daar begint een klim om naar de andere kant van het schiereiland te komen. Ik voel mijn beenspieren. Ze zijn nog niet hersteld van de beklimming van gister. Bij Imbersago kom ik bij het veer van Leonardo da vinci.

Aan hem wordt de ingenieuze werking toegeschreven van het veer dat hier in oude stijl is gerestaureerd. Het veer bestaat uit een plat vlak met 2 boten als drijvers, met in het midden een groot roer. De boot glijdt langs een kabel. Zodra de pont vertrekt worden de boten met behulp van het roer schuin op de stroming gebracht zodat de stroming de pont naar de andere oever duwt. Er komt dus geen motor aan te pas. Ingenieus.

Aan de overkant gaat het verder. De kwaliteit van het wegdek is over het algemeen slechter dan dat ik tot nu toe gewend was. Kuilen, scheuren, stoepjes. Omdat ik constant op het wegdek let, zie ik veel kleine hagedissen. Ze schieten over de weg of ik hoor ze ritselen in de berm. Er rent zelfs 1 tussen mijn voor- en achterwiel door. De waaghals.

In het voorbij gaan hoor ik een klant tegen de winkelbediende zeggen "ciao bella". Dan weet je dat je in Italië bent.

Ik eindig vandaag in Bergamo. Deze stad heeft een mooie eeuwen oude boven-stad. Er zijn geen campings. De volgende is 50km verder, dus dat is geen optie. Gisteren heb ik daarom aan 6 warmshowers hosts gevraagd voor een overnachting. Slechts 2 reageren. Ze kunnen niet. Na lang zoeken vind ik het hostel in Bergamo. Met de Serviër op de kamer kan ik Engels praten, met de Rus vinden we geen gemeenschappelijke taal.
Prettige avond.

99km stralende dag 29 graden

  • 20 September 2018 - 18:54

    Simon:

    Wat ben je al ver gekomen. En dan nu een slecht wegdek is wel vervelend hoor. Is het fysiek nog vol te houden?

    Groet vanuit wereldstad De Tike!

    Simon

  • 21 September 2018 - 04:54

    Froukje:

    hoi broer,

    Hoeveel km. was het gisteren Nog steeds warm? Vandaag was hier nog lekker. Over een paar dagen worden hier de eerste herftsstormen verwacht.
    Wat een mooie en uitdagende onderneming van jou zeg! Ik neem echt mijn petje voor jou af. Ik heb hier een tekst op mijn whitebord staan:" doorzettingsvermogen is de graadmeter voor karaktersterkte".

    Heel veel succes en plezier gewenst van je zus

  • 21 September 2018 - 06:15

    Rrw:

    Hallo Jan,
    Ik heb gisteren een berichtje gestuurd, maar er is waarschijnlijk iets misgegaan, want hij staat er niet bij. En mijn helpdesk is gaan fietsen.
    Op de kaart te zien ben je al een heel eind gekomen. Ik mis alleen de km. van gisteren. Zo wordt mijn lijstje niet compleet.
    Het lijkt mij dat je ruim over de helft bent en nog niet op de helft van de tijd.
    Misschien heb je dan wat meer tijd om de omgeving te bekijken.
    Veel fietsplezier en wij kijken weer uit naar de volgende belevenis.

    Pa en ma

  • 21 September 2018 - 07:50

    Jan Roelof:

    @Simon; je leert wel om de kuilen heen fietsen. Boomwortels blijft wel vervelend, maar de fiets houdt het goed. En ik gebruik de action camera volop, ik film regelmatig wat. Bedankt voor het lenen!

    @Froukje; 99km,;ik zal het er nog bijzetten. Het blijft hier onveranderd mooi weer, stralend, tegen de 30 graden.

    @Ma; 99 dus. Ik ben inderdaad ruim over de helft en nu op de helft van mijn tijd. Morgen misschien weer een rustdag bij het meer, mogelijk tijd om Florence te bezoeken en ik wil het Leonardo da vinci museum bezoeken. En 2 dagen eerder in Rome aankomen om die stad nog eens te bekijken kan ook nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

janroelof

Mountainbike, atb, mtb. Door het bos of lange afstand. Met tent, jeugdhotels, warmshowers, wildkamperen.

Actief sinds 08 Maart 2018
Verslag gelezen: 1048
Totaal aantal bezoekers 37551

Voorgaande reizen:

13 April 2024 - 07 Mei 2024

De Balkan kust route

01 Mei 2023 - 05 Mei 2023

Pieterpad op de fiets

30 April 2022 - 07 Mei 2022

Jan Roelof en Harry fietsen de Saarland-radweg

19 April 2019 - 24 April 2019

Emsradweg fietsen van de bron naar de monding

08 September 2018 - 04 Oktober 2018

op fiets naar Rome

Landen bezocht: