Dag 16 het fietspad - Reisverslag uit Mantova, Italië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 16 het fietspad - Reisverslag uit Mantova, Italië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 16 het fietspad

23 September 2018 | Italië, Mantova

Voor de zekerheid had ik gisteravond mijn fiets maar aan een boom gezekerd. Dus die staat er vanmorgen nog. Mooi op tijd vertrek ik. De route gaat langs olijfbomen en wijngaarden richting het Garda meer. De route gaat verder het binnenland in. Aan de linkerkant is een fietspad, maar die laat ik daar, ik fiets hier liever op de weg. Daar is het asfalt beter. En als het niet druk is op de weg kan dat prima. Veel fietsers en zeker racefietsers doen dat ook. Verderop wordt het wat drukker op de weg en neem ik het fietspad aan de rechterkant. Rechts van het pad is een muur. Als ik de bocht om ga, komt er van de andere kant een jongen van een jaar of 10 op een racefiets, op mijn weghelft. Ik rem en sta stil, maar hem lukt dat niet en botst tegen me op. Ik blijf nog staan, maar de jongen valt. Gelukkig heeft hij een helm op. Ik ook, maar die heb ik nu niet nodig.

Wijzelf en de fietsen komen er met een paar schrammen vanaf. Ik ga verder over de weg. Wel zo veilig.

Het is de hele dag een vrij vlakke route, ik rij door de Po-vlakte. Mijn eindbestemming voor vandaag is een agri-tourisme camping. Kamperen bij de boer. De boerin laat me de douches zien. Die hebben betere tijden gekend. Maar ik zet mijn bril af en ga heerlijk onder de warme straal staan.

Rond etenstijd komt er nog een Duits stel en een lieve hond in een camper. (Dit is een bijzondere zin, want ik hou normaal niet van honden.) We eten samen aan 1 van de picknick tafels en vertellen elkaar verhalen. Dit is goed voor mijn Duits.
We delen wijn en chocolade en kletsen tot het donker is.

122km zon, warm 29 graden

• 23 September 2018 - 17:25

Froukje:

Hoi Jan,

Ik keek al uit naar je verslag van vandaag. Ik zie je belevenissen helemaal voor me door hoe je schrijft. Leuk, die contacten die je steeds hebt.

Mijn fietsafstand van vandaag: 0 km.
    Temperatuur: 10 graden, regen en wind. De verwarming staat weer aan.