Dag 11 Polenweg en Via Mala - Reisverslag uit Andeer, Zwitserland van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 11 Polenweg en Via Mala - Reisverslag uit Andeer, Zwitserland van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 11 Polenweg en Via Mala

Blijf op de hoogte en volg janroelof

18 September 2018 | Zwitserland, Andeer

Na een lekker ontbijt vertrek ik richting Chur, naar die atlstadt. Dit is de oudste stad van Zwitserland. Na wat omzwervingen door de klinkerstraatjes en pleinen, pik ik de route weer op langs de polenweg. Deze weg is vroeger uitgehakt door Poolse gevangenen. Ik volg het pad van fijne steenslag. Er is niks fijns aan steenslag bij een stijging van 9%. Maar wel een hele mooie weg. Aangezien ik een korter traject heb gepland voor vandaag, neem ik meer tijd voor foto's en video.

Clot liet gisteravond op de kaart een mooiere route zien dan mijn routeboekje aangeeft. "Het is wel wat meer klimmen, maar gaat ook dicht langs oude kastelen" zei hij. Beide blijken waar te zijn. Met 6,8 km per uur kom ik zwetend boven. Nu niet vergeten om naar die kastelen te kijken.

Ik kom langs een peren boom en uit de 87 gevallen peren kies ik de 2 besten. In heel Frankrijk, Duitsland en Zwitserland eet ik al vers gevallen appels. Er staan veel fruitbomen langs de weg en het fruit laat men liggen.

Ik neem de klim naar de via mala kloof. Achterlicht aan, helm op, reflectiehesje aan, want er komen 3 tunnels. Een enorm gedonder hoor ik achter me aan komen en gaat me voorbij. Een fiat punto.

Dankzij de halve liter sinaasappelsap en het broodje pindakaas tijdens de laatste pauze kom ik eenvoudig boven. De kloof is indrukwekkend. Nog meer foto's en video.

De weg daalt naar Andeer en ik race naar beneden zo snel als ik durf. Heerlijk.
Het is nog vroeg in de middag. Hierna volgt de splugenpas maar daar wil ik nu niet meer aan beginnen. Dat komt morgen. De receptie van de camping in Andeer is pas over een uur bemand. Ik dood de tijd door een stukje te fietsen, door het stadje.

Een uur later ben ik weer bij de camping en wordt begroet door de eigenaar. In zijn Alpen-outfit, zou hij de opa van Heidi kunnen zijn. Ik zet mijn tent op met zicht op de bergen.

56 km bewolkt.

  • 18 September 2018 - 15:25

    Janroelof :

    Het raadsel met de halve kamers is opgelost. Ik zit hier met een Zwitsers aan een biertje en hij wist wat het betekent. De halve kamer is gang. 3 1/2 zimmer is dus een woonkamer, 2 slaapkamers en een gang.

  • 18 September 2018 - 17:07

    Rrw:

    Hallo Jan R.,
    Weer een mooie dag volgens mij.
    Als je je morgen tijd gunt om iets van de omgeving te bekijken, dan hebben wij een suggestie:
    Even voorbij Andeer heb je de Roffla Schlucht. Wij zijn daar vorig jaar geweest. Vandaaruit hebben wij een filmpje gestuurd van de waterval(len). Echt een aanrader!!
    Het is een korte Schlucht, half uur heen en terug, zonder fiets. Bij het bijbehorende restaurant kun je een kop koffie drinken op onze kosten.
    Weer een goede dag morgen.

    Gr. pa en ma

  • 18 September 2018 - 19:52

    Froukje:

    Hoi Jan Roelof,

    Je krijgt de groeten van Wilma. Je zult wel denken, wie is Wilma. Nou zei speelt bij mij in het orkest. Volgend jaar gaat ze een pittige fietstocht maken met haar broer. Dus vertelde ik haar over jou reis naar Rome.
    Veel plezier weer morgen.

    Groetjes Froukje

  • 19 September 2018 - 06:33

    Tineke Gelmers:

    Hallo Jan Roelof,
    Gisteren waren jouw vader en moeder bij ons op bezoek en kregen we het ook nog even over jou en je fietsavontuur.
    Vanmorgen dacht ik en nu wil ik ook eens even op zijn blog kijken .
    Wel een hele onderneming hoor petje af en je ziet natuurlijk van alles!!
    Ik (wij) wensen je heel veel fietsplezier en zullen je blijven volgen !
    Hartelijke groeten van Ben en Tineke Gelmers

  • 19 September 2018 - 17:00

    Jan Roelof:

    Bedankt iedereen voor de reacties. Altijd leuk om te lezen.
    Ik ben langs de Rofflaschlucht gefietst. Ik herinner me dat filmpje met die waterval, maar ik las jullie reactie te laat. Ik heb die watervallen helaas niet gezien, jammer, was wel de moeite waard geweest.
    Jan Roelof

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

janroelof

Mountainbike, atb, mtb. Door het bos of lange afstand. Met tent, jeugdhotels, warmshowers, wildkamperen.

Actief sinds 08 Maart 2018
Verslag gelezen: 2051
Totaal aantal bezoekers 34043

Voorgaande reizen:

13 April 2024 - 07 Mei 2024

De Balkan kust route

01 Mei 2023 - 05 Mei 2023

Pieterpad op de fiets

30 April 2022 - 07 Mei 2022

Jan Roelof en Harry fietsen de Saarland-radweg

19 April 2019 - 24 April 2019

Emsradweg fietsen van de bron naar de monding

08 September 2018 - 04 Oktober 2018

op fiets naar Rome

Landen bezocht: