Dag 12 Splugenpas - Reisverslag uit Dongo, Italië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 12 Splugenpas - Reisverslag uit Dongo, Italië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 12 Splugenpas

Blijf op de hoogte en volg janroelof

19 September 2018 | Italië, Dongo

Het was koud vannacht op 1000m hoogte. Ik lag met lange broek aan in de slaapzak. Die kan ook aan als ik uit het mistige dal vertrek. 100 hoogte meters later ben ik al boven de mist, in de zon, maar het blijft fris. Vanaf nu is het de komende 25km stijgen. Het begint gelijk met 9%. Ik fiets in de laagste versnelling, zweten, maar ik blijf op de fiets.

Onder het mom van een foto nemen, las ik na een paar steile, vermoeiende bochten een pauze in. Het dorp ligt al diep onder me. En dan weer verder. De eerste kilometers zijn gelukt, nu kan ik op adem komen op een helling van slechts 6%. Ik kom aan in Splugen, kies een terras in de zon en bestel een koffie. €4,20. Het is tenslotte Zwitserland. Nu komt de echte klim. De berg op heb ik het warm en zou mijn lange mouw shirt uit willen doen, maar als ik de haarspeldbocht om ga, komt een koude wind me tegemoet. Haarspeldbochten volgen elkaar op. Ik maak nog maar even een foto.

Veel motoren komen voorbij. Ik ben ondertussen boven de boomgrens. Nog 800 meter met een stijging van 10%. Normaal vind ik het al vervelend om bij een viaduct op te fietsen. Doorzetten en dan, gehaald! Op de top. Ik zit op 2113 meter. Een andere fietser maakt een foto van het heugelijke moment.

Winddichte jas aan en afdalen maar. De remmen krijgen veel te verduren, ik moet ze zelfs bijstellen onderweg. Dan bedenk ik een truc. Als het te snel gaat, maak ik me groot waardoor ik meer wind vang. En als het minder steil is maak ik me klein. Hierdoor kan ik mijn snelheid onder de 55km/u houden, zonder heel veel te moeten remmen.

Een uur later ben ik beneden en is het tijd voor een kleding wissel. Lange broek en jas uit. Helm af en petje op, want vanaf hier heb ik weer veel fietspaden. Bij 28 graden bereik ik het Como meer. Ik zet snel mijn tentje op en duik in het verkoelende water.

100km zon 28 graden

  • 19 September 2018 - 17:14

    Froukje:

    Hoi JR,

    Ik keek uit naar je verslag van vandaag. Tja, temperatuur kan toch weer behoorlijk dalen als je veel wind vangt. Je hebt weer een flinke afstand afgelegd vandaag. Fijne avond, slaap lekker en morgen weer good luck.

    Gr Froukje

  • 19 September 2018 - 18:09

    Margriet De Weerd:

    Het wordt inmiddels een vast ritueel. Elke avond even meegenieten van jouw prachtig fietsavontuur!!
    Knap hoor

  • 19 September 2018 - 18:52

    Janny :

    Wat gaan de dagen snel. Vandaag even alles goed doorgelezen. Wat schrijf je leuk jan roelof! Wat klein lijkt wordt bijzonder. Jij hebt echt aandacht daarvoor. Ik ben benieuwd wat het met je doet zo lang alleen en zo Door de natuur. Liefs en groetjes van Janny. Zet m op!!

  • 20 September 2018 - 08:30

    Jan Roelof:

    Leuk dat jullie zo meegenieten van deze trip. Zelf heb ik ook reisverhalen gelezen voor mijn tocht.
    Jan roelof

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

janroelof

Mountainbike, atb, mtb. Door het bos of lange afstand. Met tent, jeugdhotels, warmshowers, wildkamperen.

Actief sinds 08 Maart 2018
Verslag gelezen: 1036
Totaal aantal bezoekers 36490

Voorgaande reizen:

13 April 2024 - 07 Mei 2024

De Balkan kust route

01 Mei 2023 - 05 Mei 2023

Pieterpad op de fiets

30 April 2022 - 07 Mei 2022

Jan Roelof en Harry fietsen de Saarland-radweg

19 April 2019 - 24 April 2019

Emsradweg fietsen van de bron naar de monding

08 September 2018 - 04 Oktober 2018

op fiets naar Rome

Landen bezocht: