Dag 20 Pazin-lucia - Reisverslag uit Lucija, Slovenië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 20 Pazin-lucia - Reisverslag uit Lucija, Slovenië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 20 Pazin-lucia

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

02 Mei 2024 | Slovenië, Lucija

Dag 20 Pazin-lucia

Vannacht veel regen gehad. Gelukkig begint de ochtend droog, en kunnen we zonder regenjas vertrekken. Als je al onderweg bent, en dan begint het te regenen, is toch minder erg.

Na Ladavci wordt het weer echt steil. Harry's garmin heeft eerder al stijgingspercentages laten zien die rood waren gemarkeerd, zelfs donkerrood, maar bruin is de overtreffende trap. Dat is dit dus. Volgens mij heeft de ketting veel krachten te verduren.

13 tot 15%. Sommige stukjes kunnen we fietsen. Maar sinds gister ben ik de schaamte voorbij, en loop ook gedeeltes. Dan volgt gelukkig ook een lange afdaling naar Motuvun.

En dan laatste beklimming van vandaag, maar dus ook de laatste van de hele fietstocht. Oprtalj nadert. Wat een verrassend leuk oud klein stadje. We hebben een beetje het gevoel dat de tocht al ten einde is, en we nu alle tijd hebben. We bekijken het stadje. Een vrouw verkoopt kleine oliebollen, dat is dus niet alleen in Nederland bekend.

In Buje zien we zowaar het 1e echte rode fietspad. Voor 300 meter. Dan stopt het abrupt.

Hier begint de Parenzana, een fietspad over een oud spoortraject. Het begint aardig, met fijn gravel. Verderop worden het grote kiezels, niet echt makkelijk fietsen. Na 200 meter besluiten we de naastgelegen gewone weg te nemen. Verderop proberen we het nog een keer. Nu lijkt het meer op een single track mtb pad. We komen dan ook tientallen mountainbikers tegen.

Het idee van de Parenzana is een 10, de uitvoering een onvoldoende. Ze kunnen nog wel wat leren van de Vennbahn.

En dan nadert de grens. Slovenië verwelkont ons met echte goede mooi gelegen fietspaden. Linksaf in Lucia voel ik dat ik een lekke band heb. We besluiten te stoppen voor vandaag en nemen de camping vlakbij. Harry wil boodschappen doen, maar 1 mei wordt hier 2 dagen gevierd. Dus helaas weer een pizza eten. Met een ijsje, want het is onze laatste volledige fietsdag.

Vertrek 7:30

Aankomst 15:00