Dag 4 - Reisverslag uit Vlorë, Albanië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Vlorë, Albanië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

16 April 2024 | Albanië, Vlorë

Dag 4 vlore-perondi

5:30 gaat de wekker. Dat is vroeg, maar is ons gister goed bevallen. We verlaten het muskieten bos en rijden via een mistroostig, naar afval en diesel stinkend industrieterein, Vlore uit. Net als de afgelopen dagen zien we hier ook veel vervallen, verlaten of niet afgebouwde woningen en gebouwen. Dat geeft een triest beeld in het land.

Vandaag beloofd een vlakke route te worden. Totdat er na 15 minuten een klimmetje komt.... Daarna is het wel vlak en schieten we goed op. We komen veel bar/restaurants tegen; de helft lijkt open de andere helft verlaten. 2 uur later zijn we in Fier voor een cappuccino. Opvallend veel mensen op straat, er wordt meer buiten geleefd dan bij ons denk ik.

Na Fier rijden we via stinkende olievelden over het platteland. Ezelkarren, oude tractortjes en nieuwe mercedessen wisselen elkaar af. We zien krotjes, prachtige grote huizen en vervallen betonnen karkassen naaat elkaar. In een boomgaard nemen we een pauze.

We slaan links af de grote weg weer op. Veel verkeer maar met dit asfalt gaat het vlotter dan de binnenweggetjes hiervoor. Het begint te regenen. We schuilen voor de regen en na de 2e lunch gaan we verder in regenkleding. Rechtsaf voor een mooie weggetje. We drinken koffie in het schilderachtige Berat, Unesco werelderfgoed. Nog 10km, door de regen, naar de camping.

Via een supersteil grindpad komen we bij de eco camping, gerund door Nederlanders. Ze zijn nog maar kort open, we zijn de 4e gasten. Zij vertellen ons dat de half afgebouwde huizen, een belasting voordeel oplevert.

Eerst douchen. Ik verlang terug naar de luxe douche van gister. Die was weliswaar ook koud, maar die had tenminste nog een deur ervoor.

Vertrek 6:45

Aankomst 16:30

104 km

500Hm

• 16 April 2024 - 20:25

Gerard:

Destijds ook gezien in Griekenland Peloponnesos, woningen zonder pannendak erop om te voorkomen dat ze belasting moeten betalen. Maar ja dat gaat uiteindelijk niet werken binnen een EU met een euro. Er zal toch belasting betaald moeten worden.

Dat was off topic, fijne avond nog en succes morgen maar weer.

Groet Gerard

• 16 April 2024 - 20:39

Janroelof :

Hoi Gerard,

Ja die belasting truc zag je ook in Roemenië.

Bedankt, morgen gaan we weer verder. Weer een bergje. Hopelijk niet al teveel regen.

• 16 April 2024 - 22:33

Pa En Ma:

Hallo Jan Roelof,

Jullie zijn alweer mooi op dreef zo te zien. Heel leuk om je verslagjes te lezen.

Jullie vinden het wat te warm, maar wij hier veel te koud.

In Macedonie hetzelfde beeld langs de weg, veel afval. Is een aanslag op het mooie land.

In Hongarije heb je soms ook douches zonder deur. Puur natuur[e-1f600].

Goede reis verder en veel plezier.

Pa en ma.

P.S. Ik heb een aanvraag ingediend voor Polarsteps van Harry. We willen ook graag goto's zien.

• 17 April 2024 - 09:59

Pa En Ma:

Tjonge, jullie zijn wel echte avonturiers zeg!! Om een duik te nemen in de Middellanse zee springen jullie even over Italië heen ?. Is de Adriatische zee niet goed genoeg ?[e-1f602]