Dag 2 - Reisverslag uit Qeparo, Albanië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Qeparo, Albanië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

14 April 2024 | Albanië, Qeparo

Dag 2

Vannacht geslapen in:...het appartement.

Ik heb wel 2x paracetamols genomen vanwege mijn hoofdpijn, gister was toch wat teveel.

We drinken een koffie, zwaaien naar de zwiterse buren en gaan op pad. 52km en 900 hoogtemeters staan ons te wachten. Een korte route dus, zodat we vlak voor een berg overnachten.

De eerste 12km zijn vlak. Straks komt de 1e klim, maar eerst drinken we ons moed in op een terras in Sarande. Na de koffie gaan we ertegenaan. 9 tot 11% , met een korte pauze komen we boven. De komende 7km is vlak, klein windje in de rug, mooie bergen op de achtergrond: zo had ik het me voorgesteld.

Gister hadden we ze al ontmoet en nu treffen we ze weer: 2 andere fietskampeerders uit Italië. Zij hebben wild gekampeerd zoals ze elke nacht doen. Aangezien we dezelfde kant op fietsen, zien we elkaar nog een paar keer.

Er loopt van alles los hier: geiten in de heuvels, paarden, koeien en ezels op de weg, schapen over de weg met een herder erachteraan.

Regelmatig komt een automobilist ons tegemoet al claxoneerend en roept dan iets naar ons. Wat zouden ze zeggen? Is het respect of verklaren ze ons voor gek? We houden op het 1e.

Nog een klim. Gelukkig geen rechte weg. Tot de volgende bocht red ik het, dan weer tot de volgende bocht. Het zweet loopt van mijn hoofd. Ook de vrachtwgens hebben moeite, zij zweten zwarte rookwolken.

Bovenop worden we beloond met mooie uitzichten. We maken wel foto's, maar in het echt is het mooier.

De afdaling gaat super snel, met 50km/u zoeven we een bord voorbij met max 30: beetje bijremmen dan maar. De natte was achterop de tassen, droogt wel lekker zo.

Na elke afdaling komt weer een klim, met 6km/u kruipen we naar boven. Tot 11%. De laatste 300m ga ik lopen. Met 4,5km/u is dat verschil niet eens zo groot.

In Borsh halen we macaroni met verse groente en 3km verder is de camping.

We zetten de tent op en nemen een duik in de middellandse zee: wel verdiend vinden we zelf.

Vertrek 8:15

Aankomst 14:45

52km

950hm

27graden zon

• 15 April 2024 - 22:07

Minja:

Respect heren, niet oververhit raken met al die zonnestralen

• 16 April 2024 - 20:08

Jan Roelof :

He Minja,

De komende dagen raken we vast niet oververhit: het is koeler, rond 23 graden, bewolkt en helaas ook regen.