Dag 3 - Reisverslag uit Vlorë, Albanië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Vlorë, Albanië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

15 April 2024 | Albanië, Vlorë

Dag 3 Qeparo-Vlore

Ondanks mijn swalbe anti-lek banden, had ik toch een lekke band gister. Er bleek een piepklein gaatje in te zitten.

We staan vroeg op om 5:30 zodat we niet in de hitte de berg op moeten. Harry:"er staan in ieder geval geen rijen voor de wc's". Vertaling: we zijn de enige gasten op de camping.

Het is rustig op de weg: op deze 80km weg kunnen we gerust naast elkaar fietsen. Na 3 kwartier komen we in de zon, en meteen kan de lange mouw uit.

6km na de start begint de klim echt, sommige stukken 6% dan 9 en stukjes van 12%; steiler kan ik echt niet fietsen. Een automobilist stopt en vraagt of we iets nodig hebben: heel aardig.

Met een aantal korte en minder korte stops, komen we boven: 600 hoogtemeters. En dat na een berg-training van 2 dagen: gister en eergister. Nu naar beneden! Max 60 zegt het bord, nou oke dan.

Het blijft klimmen en dalen: heuvel-af is het lekker, heuvel-op is het flink warm.

Ik wist vooraf niet wat ik van Albanië moest verwachten, maar tot nu valt het alles mee:

Prima wegen, mooi berglandschap en zeker niet druk. Maar er ligt veel afval langs de weg.

Daar is weer een klimmetje. Ze zijn nu nog maar kort; 1 a 2 km en 50 tot 100 meter stijgen. Ik fiets hijgend omhoog, heb ik nog een lagere versnelling? Ja! Nu moet het lukken. Bij een klein kraampje langs de weg kopen wat koel drinken, heerlijk.

15:15 rijden we Vlore binnen, een mooie stad. En schoon hier, geen afval overal. Boodschappen halen en naar de eco camping. Die is mooi ingericht, met een barretje en een keuken die we kunnen gebruiken. De douches zijn helaas koud, brrr.

Vertrek 7:00

Aankomst 16:00