Dag 10 Certinje-Denovici - Reisverslag uit Baošići, Montenegro van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 10 Certinje-Denovici - Reisverslag uit Baošići, Montenegro van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 10 Certinje-Denovici

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

22 April 2024 | Montenegro, Baošići

Dag 10 Certinje-Denovici

Vandaag een beetje uitslapen, 6:30 gaat de wekker. De tenten hadden we op het balkon opgehangen te drogen en dat is redelijk gelukt. De natte kleren zijn allemaal droog geworden op de kachel. Rustig ontbijten, inpakken en 8 uur vertrekken. We nemen afscheid van Zwitserse fietsers uit de andere kamer en fietsen Cetinje uit. Harry's trapper kraakt nogal. Hopelijk houdt ie het tot Kotor, daar is vast een fietsenzaak.

Het is nu 18km klimmen met 5% naar een hoogte van 1100 meter. De klim is niet zwaar. Na een tunnel zijn we boven gekomen, en zie ik een geparkeerdre auto met sneeuw op het dak. Het is hier ook echt wel koud. En rustig. Weinig verkeer, weinig mensen.

Het is 10:30, remmen aandraaien, windjack aan en we beginnen aan de afdaling. Al snel moeten we stoppen om foto's te nemen: prachtige uitzichten over de baai van Kotor. 2 bochten later weer mooie uitzichten; en zo gaat het maar door. We komen nu regelmatig andere fietskampeerders tegen die de berg op gaan. Veel uit Zwitserland en Frankrijk. De afdaling gaat gestaag met 5%. Halverwege de afdaling zien we 2 zwaar beladen fietsers. Het blijkt dat ze ook de bagage mee hebben van hun 2 kinderen van rond de 8 jaar. Ze touren 5 maanden. We geven hun elk een bidon aan water want ze hebben niet zoveel meer. Tot de top zullen ze geen water vinden en wij hebben het niet nodig in de afdaling.

En verder naar beneden. Dan halen de 2 Zwitserse fietsers uit het appartement ons in, we gaan sanen verder afdaken. Na een lange afdaling, van in totaal 1,5 uur komen we onderaan in Kotor. Wat een verschil: ineens allemaal mensen, gezellige drukte en verkeersopstopping. Nu eerst een terrasje in de zon.

Op zoek naar een fietsenzaak in Kotor gaan we heuvelop en wordt ik ingehaald door een elektrische step. Toch enigszins beledigt, zet ik een tandje bij.

De fietsenmaker fixt Harry's fiets, kijkt zijn remmen na en pompt mijn banden op. Op weg naar de veerboot komen we 2 fietssters achterop uit Seatle. Na de korte overtocht doen we boodschappen en vinden een campingplek. Het heet een 3 sterren camoing te zijn, maar volgens Harry wel 3 uit 700. Super oude caravans staan er voor de verhuur. We zitten wel aan het water; dat is 9 graden, maar Harry neemt een spons! Mij te koud, Ik doe een warme douche.

Vertrek 8 uur

Aankomst 16:00

63km

605 Hm

18 graden zon

• 22 April 2024 - 22:28

Pa En Ma:

Gelukkig iets warmer. Fungeert Harry als verkenner? Hij is nl al bij dag 11 en jij nog maar bij dag 10???

• 23 April 2024 - 06:58

Froukje :

Goedemorgen,

Dat is een lange afdaling op dag 10.

Mooie foto's van de omgeving.

En voor vandaag maar weer succes

• 23 April 2024 - 21:15

Jan Roelof :

Ja, hij is begonnen bij se dag voor vertrek. Dus dit is zijn 11e verslag. Zoiets.

bedankt Froukje