Dag 17 Razanac-Novalja - Reisverslag uit Novalja, Kroatië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 17 Razanac-Novalja - Reisverslag uit Novalja, Kroatië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 17 Razanac-Novalja

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

29 April 2024 | Kroatië, Novalja

Dag 17 Razanac-Novalja

De wekker staat op 6:30 maar dat blijkt niet nodig te zijn: er staan kerkklokken dichtbij, dus 6 uur wakker. Pas sinds 2 dagen horen we af en toe kerkklokken, daarvoor waren ze er blijkbaar niet. Ik hoop niet dat het met die klokken dezelfde kant op gaat als tijdens mijn reis naar Rome; we zullen zien.

Al snel na Razanac gaat de route rechtsaf, parallel aan de hoofdweg. Maar het is een onverharde weg met grote stenen. Zoiets hebben we gister ook een stukje gehad, en dat beviel niet. We kiezen dus voor de grote weg, een 80km weg. Er is niet echt plaats voor fietsers op de weg, dus we fietsen op of langs de streep, en de auto's racen voorbij. Maar het is wel mooi asfalt en geen steile hellingen.

Het eiland Pag is bijzonder, veel stenen en weinig, soms geen begroeiing; het lijkt wel een maanlandschap. Na 18km verlaten we de grote weg en komen op mooie rustige wegen door het aparte landschap. Dan slaan we linksaf, het is een onverharde weg. 6km lang slingeren om de kuilen en gaten op dit grindpad.

De stad Pag is in zicht, en daar is eindelijk een tankstation waar we een gasblikje halen. Gaan we verder over de grote weg of over de kleine? Google maps satelliet view laat zien dat het een asfalt weg is. Dus de kleine weg wordt het. Een hele mooie route, beetje op en neer, zelfs door een bos, gaat lekker.

Nee, wat krijgen we nou: een grof grind pad. En steil op en neer, ik moet zelfs een stukje lopen. Ik rol weer naar beneden en in een bocht gaat mijn voorwiel glijden en ga ik onderuit. Weinig schade: mijn spatbord is wat stuk en zelf kon ik eraf springen.

Verder met de gaten en kuilen; mijn tas valt er half af. Wat een weg. Wat zei de schrijver van de route over deze weg? "Een wat bonkige weg". Volgens mij is het haast niet te doen.

Vandaag zien we tientallen recreatieve fietsers, meer dan alle fietsers van de afgelopen 2 weken opgeteld. Blijkbaar is Pag populair.

We bereiken Novalja. De camping is groot en mooi. We (ja ik ook deze keer) nemen een duik in de koude Adriatische Zee.

Vertrek

Aankomst 14:00

59 kn

560 hm

26 graden, zon


  • 29 April 2024 - 21:45

    Pa En Ma:

    Weet je zeker dat het de Adriatische zee is en niet de Middellanse zee?


  • 29 April 2024 - 21:49

    Ma:

    Foto's en verslag van Harry zijn gelukkig weer terug.


  • 30 April 2024 - 16:48

    Froukje:

    Hey broer,

    Gaat het goed nadat je onderuit bent gegaan?

    Dit zijn wel mooie avonturen hé.

    Je komt van alles tegen. Superleuke dingen en ook tegenslagen waar je dan weer mee moet handelen.

    Dat had ik eens op een zware vakantie tocht voor jongeren die ik leidde. Daar moet ik aan denken als ik jou verslagen lees. Hittegolf, echt zwaar. Te voet, met bepakking op.

    Maar we kwamen op plekken waar je met de auto niet kon komen. Onverwachte problemen die zich op dat moment voordoen en dan moet je infinuatief zijn ( misschien niet goed

    geschreven maar je snapt t wel).

    Ik had dat achteraf gezien nooit willen missen.

    Dit is mooi Jan. [e-1f44d][e-1f3fc][e-1f44d][e-1f3fc][e-1f44d][e-1f3fc][e-1f44d][e-1f3fc][e-1f44d][e-1f3fc]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

janroelof

Mountainbike, atb, mtb. Door het bos of lange afstand. Met tent, jeugdhotels, warmshowers, wildkamperen.

Actief sinds 08 Maart 2018
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 37697

Voorgaande reizen:

13 April 2024 - 07 Mei 2024

De Balkan kust route

01 Mei 2023 - 05 Mei 2023

Pieterpad op de fiets

30 April 2022 - 07 Mei 2022

Jan Roelof en Harry fietsen de Saarland-radweg

19 April 2019 - 24 April 2019

Emsradweg fietsen van de bron naar de monding

08 September 2018 - 04 Oktober 2018

op fiets naar Rome

Landen bezocht: