Dag 9 Virpazar-cetinje - Reisverslag uit Cetinje, Montenegro van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 9 Virpazar-cetinje - Reisverslag uit Cetinje, Montenegro van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 9 Virpazar-cetinje

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

21 April 2024 | Montenegro, Cetinje

Dag 9

Harry is gisteravond ziek geworden, misselijk. Deze ochtend doen we daarom rustig aan met thee, ontbijt,..we kunnen het brood niet meer vinden. Hoe is het mogelijk in zo'n kleine tent met zo weinig spullen. Ik ga door de regen naar het dorpje Virpazar voor brood, maar de winkel is dicht omdat het zondag is. In Albanië waren de winkels elke dag open, dus we hadden er gister niet bij stilgestaan. In een cafe koop ik voor €2 een halfje wit van de eigenaar.

Het is koud, 11 graden, en het regent. Gelukkig is Harry nog wat ziek en blijven we op de camping tot het droog is. De camping ligt dichtbij een spoor. Dat is bijzonder, want Montenegro heeft maar 2 spoorlijnen: 1 noord-zuid lijn en 1 Oost-west. In Albanië hebben we geen enkele trein gezien of gehoord, enkel ongebruikte spoorrails.

Het wil maar niet droog worden, het is 11:30 en we gaan op pad. 5 minuten later is het droog. 2 automobilisten stoppen, raampje open en bemoedigen ons, 1 zelfs met een applausje! We stoppen bij een mini barretje bij mensen op de veranda, en ze hebben wel een sandwich

ik krijg een homp brood met kaas en spek en mag €5 af tikken. Die mensen hebben een goeie dag.

Het is weer gaan regenen maar hier kunnen we niet blijven. We fietsen verder over de panorama-route. Ik kan deze route iederen aanbevelen, maar niet op een koude regenachtige dag in april. Mijn handen zijn ondertussen zo koud, dat het bijna zeer doet als ik schakel. Nog 19km naar het volgende dorpje met een restaurantje, om op te warmen. Er staat gen enkel bord om het restaurant te vinden. Als ik vooraf niet op maps had gekeken, was deze niet te vinden.

Na een rustpauze en een salade gaan we weer de kou in. Gelukkig is het vanaf nu alleen maar klimmen, dus we worden weer warm. 15km met 5% is goed te doen, en het wordt droger. Via een oude weg komen we aan in Cetinje. Een natte tent opzetten in de regen lokt ons niet zo. We vragen wat rond in vinden een leuk appartementje.

In een ijssalon-bakker-eethuisje neem ik een lekkere pizza voor dezelfde prijs als die sandwich. Het wordt weer koud. Vanmorgen heeft het hier zelfs even gesneeuwd. Goeie keus van Harry om niet naar de camping te gaan.

Vertrk 11:30

Aankomst 17:30

47km

1086hm

11 graden, regen.

• 21 April 2024 - 21:02

Gerard:

Hopelijk morgen beter weer.

en beterschap gewenst voor Harry.

groet ut Apeldoorn

• 22 April 2024 - 02:57

Jan Roelof :

Hoi Gerard,

Harry is gelukkig weer beter, en het weer voor morgen ziet er goed uit. Hoewel er rond 6 uur 0 graden word verwacht.