Dag 7, Vennbahn - Reisverslag uit Dasburg, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 7, Vennbahn - Reisverslag uit Dasburg, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 7, Vennbahn

Door: Jan Roelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

06 Mei 2022 | Duitsland, Dasburg

Handschoenen aan, dubbele sokken en met 4 lagen kleren in de slaapzak: het was koud vannacht. De kleren die ik gister gewassen heb, zijn nog niet droog, dus komen bovenop de tassen. De tent moeten we kletsnat inpakken. 8:40 fietsen we weg en na 300 meter begint de 1e en tevens het pittigste klimmetje van de dag. Dan veel op en neer en 1,5 uur later begint de afdaling. Lekker. Even voor st Vith komen we op de Vennbahn. Er staat een bord dat het afgesloten is, maar kunnen eromheen, her pad lijkt prima. 2 km verder mist er brug over een stroompje. Terug willen we niet en het lijkt niet zo diep. Schoenen en sokken uit en proberen. Het water van het beekje is koud, maar wel te doen en niet te diep. Afdrogen,schoenen weer aan en verder over de Vennbahn. We fietsen België binnen, het 5e land op deze trip.

Klokslag 12 uur fietsen we langs de kerktoren St Vith binnen, en ploffen naar op een terras. Op een paar korte stops na om de lange broek uit te doen en om ons in te smeren, hebben we geen pauze gehad. We zijn flink moe, eigenlijk wat te lang doorgegaan. We bekijken wat de beste route vanaf hier is, want Paul Benjaminse biedt nl. 2 opties. We kiezen degene die weliswaar 14 km langer is, maar waarschijnlijk minder hoogtemeters maakt.

Nog 43 km tot de camping, dat moet toch makkelijk lukken. Tegen 16 uur gaan we van de Vennbahn af naar Monschau beneden in het dal. Morgen zullen we dit weer omhoog moeten fietsen, maar dat zien we dan wel weer. Monschau heeft een prachtig centrum en aan de andere kant van het stadje is de camping. Het hek zit dicht, maar bij de camping in Uberhernn was dat ook geen probleem. Hier wel. Ze zijn gesloten vanwege corona. Er is geen andere camping vlakbij, dus op naar Roetgen. Eerst weer uit Monschau omhoog klimmen, naar de Vennbahn. Na een uur zijn we op hetzelfde punt als waar we de route verlaten hadden.

Het gaat voorspoedig en om 18 uur kunnen we de kletsnatte tent opzetten en douchen. Aangezien dit onze laatste volledige fietsdag is, gaan we dit vieren met uit eten gaan, bij steak en co. Heerlijk. Morgen nog een korte dag.

111 km

Half bewolkt, graad of 21,lekker warm

• 06 Mei 2022 - 21:49

Gerard:

Zo dat klinkt wel als een pittige dag.
    Hoeveel km morgen nog te gaan?

• 06 Mei 2022 - 22:15

Janroelof :

Ja, dat die camping gesloten was, viel wel tegen. Vooral last van mijn kont. Morgen nog zo'n 60km naar Maastricht en vanaf daar de trein.

• 06 Mei 2022 - 22:39

Ma:

Nederland komt in zicht.
    60 km. Is voor jullie na zo'n tocht een kleinigheidje. Hoe dichter bij Nederland hoe vlakker de weg.
    Goede thuisreis@

• 06 Mei 2022 - 23:24

Gerard:

Nou succes nog even dan. Fiets je na de treinreis vanaf Heerenveen dan nog naar Drachten?

• 07 Mei 2022 - 10:22

Jan Roelof :

@gerard, heb ik met vorige tochten wel gedaan, maar zoals het nu lijkt rijden er geen treinen tussen Zwolle en Meppel, dan worden we opgehaald uit Zwolle.
    @ma, zeker minder klimmen, stuk makkelijker.

• 09 Mei 2022 - 09:29

Janroelof :

Achteraf bleek er toch nog wel een camping te zijn in Monschau. Op mijn kaartje stond die echter als hotel aangemerkt. Doorfietsen naar Roetgen bleek ook goed te doen dankzij de Vennbahn.