Dag 5, naar de Moezel - Reisverslag uit Remich, Luxemburg van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 5, naar de Moezel - Reisverslag uit Remich, Luxemburg van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 5, naar de Moezel

Door: Jan Roelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

04 Mei 2022 | Luxemburg, Remich

Harry: "ik had vannacht vloerverwarming"; de isolatiemat werkt. De zon komt op, en maakt ons beide wakker. We gaan aan de picknick bankjes ontbijten, en fietsen rond half negen weg. Al vlot komt de 1e heuvel van de dag, weer een steile klim over een bospad. Ineens een lekke band. Gelukkig mijn voorwiel. Band eruit, 1 van mijn 2 kunststof bandenlichters knapt, maar toch lukt het om de band eraf te krijgen. Er is een stroompje naast het pad waar ik op zoek ga naar het gaatje. En ik weet ook de oorzaak te vinden: een heel klein steentje in de buitenband. Na een minuut of 25 fietsen we verder omhoog. Zweten, maar we komen boven. Dan doet mijn km teller het niet meer, en krijg hem ook niet meer aan de praat.

Dan een afdaling en weer een beklimming. De Saarland-radweg is uitgezet over weinig asfalt wegen en juist veel gravel, heel mooi, maar ook zwaar fietsen. Ook regelmatig gaten in de weg, dus het is constant opletten. We gaan grotendeels over fietspaden, dus we komen gelukkig weinig auto's tegen. Bijna boven gaan we lunchen. We drinken een pak sinaasappelsap leeg, en de bagage is weer 1 kg lichter.

In alle brochures, kaarten en websites over deze Saarland-radweg, wordt de "steine an der grenze" genoemd, dat moet wel iets zijn. Onze route leidt erlangs, ik ben benieuwd. Het zijn 2 stenen die tegen elkaar aanleunen. Na een stille overpeinzing van 5 seconden hebben we het gezien. Nee, geen foto, ik bewaar mijn telefoon geheugen voor interessante momenten.

Nog even op en neer, en dan een hele lange afdaling, zo'n 230 m dalen over 10 km. Ongekend snel (mijn km teller is immers stuk) gaat het naar beneden, naar Perl. We hebben de ergste heuvels gehad, vanaf nu is het vooral vlak naar Maastricht. Het voelt alsof de tocht klaar is, maar we hebben toch nog 250km te gaan.

Net voor Schengen gaan we rechtsaf. Ik kan bijna niet meer zitten op mijn zadel, maar gelukkig is het nog maar 8 km naar de camping aan de Moezel in Remich. 16:15, tijd voor een douche en boodschappen halen in Luxemburg.

Zon, warm 23 graden.

69 km


  • 04 Mei 2022 - 22:25

    Ma:

    Het moeilijkste deel is dus achter de rug. Super hoor. Nog last gehad van " chute de pierres" ? Nu komt er nog een saai stuk?
    Goede reis verder!

  • 05 Mei 2022 - 15:52

    Gerard:

    He Jan Roelof en Harry,

    Leuk om dit reisverslag zo te lezen.
    Het is een mooie omgeving hoor.
    En ook nog een politiek historische omgeving met plaatsje Schengen.
    Nog een goede laatste kilometers gewenst zonder zadelpijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

janroelof

Mountainbike, atb, mtb. Door het bos of lange afstand. Met tent, jeugdhotels, warmshowers, wildkamperen.

Actief sinds 08 Maart 2018
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 33074

Voorgaande reizen:

13 April 2024 - 07 Mei 2024

De Balkan kust route

01 Mei 2023 - 05 Mei 2023

Pieterpad op de fiets

30 April 2022 - 07 Mei 2022

Jan Roelof en Harry fietsen de Saarland-radweg

19 April 2019 - 24 April 2019

Emsradweg fietsen van de bron naar de monding

08 September 2018 - 04 Oktober 2018

op fiets naar Rome

Landen bezocht: