Saarland: We zijn begonnen - Reisverslag uit Saarburg, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu Saarland: We zijn begonnen - Reisverslag uit Saarburg, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu

Saarland: We zijn begonnen

Door: Jan Roelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

30 April 2022 | Duitsland, Saarburg

Het is 7:32 en we fietsen naar Heerenveen. Het is vandaag "laat-je-boot-te-water-dag", want we zien meerdere trekkertjes met een boot op de kar. Verderop staat een kraan die ze het water in zal hijsen. Mooi op tijd nemen we de trein en na een overstap in Zwolle en Arnhem, rijden we Duitsland binnen. Direct moeten de mondkapjes op. In Nederland hoeft dat gelukkig niet meer, maar hier houdt iedereen zich er keurig aan.

Bij de overstap in Düsseldorf gaat het bijna mis. De lift is te klein voor een fiets, dus tillen we de fiets van de trappen. Op perron 15 zoeken we naar de gereserveerde fietsplaatsen, maar kunnen het niet vinden. Het blijkt een andere trein te zijn, die vanwege een ongeval niet kan vertrekken. Na wat Duits gemompel over de speakers, zie ik ineens veel mensen snel weglopen van ons perron, onze trein vertrekt blijkbaar van een ander perron. Perron 10. Met de fiets van de roltrap af gaat prima, maar bij perron 10 moeten we de fiets de trap optillen, pff. Dat lukt. Nergens zie ik wagon- en plaatsnummers, dus we gaan de 1e deur binnen en 2 minuten later rijden we weg. Gehaald.

Met 40 minuten vertraging komen we aan in Trier. We hebben na zo'n treinreis wel zin om eindelijk te fietsen. We maken een rondje door de mooie oude stad, een foto bij Porte Nigra, een Romeinse stadspoort uit 170 n.Chr., en op weg naar decamping. Rond 19:30 komen we bij de 1e camping, maar dat blijkt alleen voor campers te zijn. De volgend is 30 minuten verder, en ziet er goed uit. De receptie blijkt al om 18 uur dicht te gaan. Met een qr code melden we ons aan, en zoeken een vrije plek. Morgen maar betalen. Of dit echt zo de bedoeling is weet ik niet, maar we gaan hier niet meer weg.

De statistieken:

59 km gefietst,

bewolkt en af en toe zon, max. 17 graden.

• 05 Mei 2022 - 14:15

Peter:

Lekker bezig jullie 2, veel fietsplezier!