Dag 6, Luxumburg - Reisverslag uit Dasburg, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 6, Luxumburg - Reisverslag uit Dasburg, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 6, Luxumburg

Door: Jan Roelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

06 Mei 2022 | Duitsland, Dasburg

Gisteravond nog even een ijsje gehaald in Remich en geklets met Mirelle en Mariska. Zij lopen van Maastricht naar Nice via de GR5, zo'n 2000 km! Respect. Ze doen er 4 maanden over en je kunt ze volgen via insta (thruhike_europe). Bij het ontbijt treffen we hen ook nog en rond 8:30 fietsen we weg. Vanaf hier verlaten we de Saarland-radweg en stappen over op de Rome-route van Paul Benjaminse. Ruim 3 jaar geleden heb ik deze route ook gebruikt, op mijn fiets reis naar Rome. Nu fietsen we de route dus in de omgekeerde richting.

Na 8 km vlak fietsen langs de Moezel, gaan we bij Wormeldange de brug over naar Luxemburg, het binnenland in. En dat betekent meteen weer stijgen. De Saarland-radweg was veel onverharde wegen, maar nu over asfalt. Dat fietst minder vermoeiend, dat scheelt nogal. Alsnog komen we bezweet boven. Gostingen en Beyren zijn leuke plaatsjes, maar waarom moeten ze bovenop een heuvel liggen?

Eerst maar een pauze in Rodenbourg.

We willen naar Junglister, maar de weg is afgesloten. We proberen of het toch kan, en zijn de 1e fietsers op dit nieuwe asfalt. Al snel zien we dat we niet verder kunnen en zoeken een andere weg. Dat betekent wel een extra klim.

In Junglister ben ik 3 jaar geleden op mijn reis naar Rome, mijn fietshandschoenen vergeten bij de supermarkt. Ze zullen er wel niet meer liggen. 15 minuten later is er een terras: tijd voor koffie. Op dat moment komen fietsers van de andere kant: de 3 mannen zijn op weg naar Rome. We drinken en eten samen wat, en delen natuurlijk verhalen en tips.

Gezellig, maar we moeten verder. We komen door het prachtige Mullerthall, de place to be in Luxemburg. Een mooi bosgebied met stroompjes, watervallen en vreemde rotsformaties. Na een paar uur komt Vianden eindelijk in zicht. Het is nog 24 km naar de camping, even kijken waar de laatste supermarkt is voor we daar zijn. Dat is hier dus. We zoeken de minst verlepte groente en een blikje champignons voor bij de rijst.

We slingeren langs d'our, bocht na bocht, heuvel na heuvel. 17:00 komen we aan bij de camping in Dasburg. Zeer geroutineerd zetten we de tent op, aan d'our, op een bijna leeg grasveld. Zo vroeg in het seizoen is het overal rustig. Na het douchen gaat Harry koken en type ik dit verhaal.

97 km

Topsnelheid 52 km/u

Zon, heuvelop: warm, downhill: wat frisser.

• 06 Mei 2022 - 09:55

Pa:

Na 3 jaar weer op de oude route. Gelukkig maar dat het in omgekeerde richting was,anders was het wel wat saai. Die 52 km die je noemde is zeker de snelheid samen. Nou dan is het nog te doen. Ondernemend, heldhaftig en vindingrijk is het wat jullie doen. Vandaag de slotdag? Goede fietsdag dan maar.

• 06 Mei 2022 - 22:18

Janroelof :

Een aantal dingen herkende ik natuurlijk wel, maar in de omgekeerde richting ziet het er toch anders uit. Het is niet gelukt in de geplande 6 dagen, morgen nog een halve dag.