Plan en voorbereiding - Reisverslag uit Nederland, Nederland van janroelof - WaarBenJij.nu Plan en voorbereiding - Reisverslag uit Nederland, Nederland van janroelof - WaarBenJij.nu

Plan en voorbereiding

Door: Jan Roelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

16 April 2022 | Nederland, Nederland

Het plan voor dit voorjaar was om van Italië naar Griekenland te fietsen. Dat zou ik samen met Harry doen, maar door persoonlijke omstandigheden kwam dit niet goed uit. We hebben besloten om dit plan een jaar uit te stellen.

Het nieuwe plan is om dit jaar een week weg te gaan. Wat is bereikbaar als je 1 week de tijd hebt? Duitsland. Op zoek naar bestaande interessante routes, kwam ik uit bij de Saarland-radweg. Een route van 350km in heuvelachtig gebied. We gaan erheen met de fietsen in de trein naar Trier. Na de saarland-radweg fietsen we via Luxemburg terug naar Maastricht en dan met de trein weer terug naar huis. Al met al een fietstocht van 600km in 6 fietsdagen.

Al enkele maanden fietsen Harry en ik elke vrijdag om de wee samen een route. Zo ook deze vrijdag. Het is de laatste trainingsrit voordat we echt weg gaan. We hebben voor het eerst de volledige bepakking op de fiets geladen, om zo te ontdekken of dat goed gaat. Mocht alles niet in de tassen passen, of kom je elke keer met je hakken tegen de tassen aan, dan hebben we nu nog tijd om dat aan te passen. Maar dat zit helemaal goed.

Op een klinkerweg gaat het mis. Ineens voel ik mijn zadel onder me weg schuiven en hoor ik het op de weg kletteren. Mijn zadel is eraf gevallen! Ik zoek de onderdelen bij elkaar en zie dat de bout waarmee het zadel vastzat, afgebroken is. Nou ja, liever nu, dan dat dat over 2 weken zou gebeuren als we in Duitsland onderweg zijn. Al steppend en lopend gaan we naar een boerderij verderop. Het blijkt een loonbedrijf te zijn en de mannen zien al snel wat er nodig is: een bout met fijn draad; die hebben ze niet, maar in het drop verderop is wel een fietsenmaker.

De fietsenmaker in het dorp heeft naast fietsen ook scheppen, bloempotten en een slee te koop: kortom bijna alles wat je nodig hebt in een dorp. Voor mijn zadel heeft hij wel een bout. Echter niet 1 met fijn draad maar met normaal draad. Met kracht draait hij de bout erin; ik protesteer, maar alles komt zegt hij.

Terwijl ik zie hoe hij mijn schroefdraad vernielt, bedenk ik dat ik zijn "vakmanschap " thuis wel jan oplossen met een moer. Uiteindelijk zit het zadel erop. Hij hoeft er geen geld voor. Dat heb je dan ook in een dorp.

Treintickets naar Trier zijn ook gekocht. Nog wat laatste boodschappen, en dan vetrekken we zaterdag 30 april.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

janroelof

Mountainbike, atb, mtb. Door het bos of lange afstand. Met tent, jeugdhotels, warmshowers, wildkamperen.

Actief sinds 08 Maart 2018
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 37692

Voorgaande reizen:

13 April 2024 - 07 Mei 2024

De Balkan kust route

01 Mei 2023 - 05 Mei 2023

Pieterpad op de fiets

30 April 2022 - 07 Mei 2022

Jan Roelof en Harry fietsen de Saarland-radweg

19 April 2019 - 24 April 2019

Emsradweg fietsen van de bron naar de monding

08 September 2018 - 04 Oktober 2018

op fiets naar Rome

Landen bezocht: