Dag 2, Externsteine - Reisverslag uit Delbrück, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 2, Externsteine - Reisverslag uit Delbrück, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 2, Externsteine

Door: jan roelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

20 April 2019 | Duitsland, Delbrück

Gister heb ik de camping eigenaar gevraagd naar een betere route naar de Externsteine. Ze had nog niet eerder gehoord dat iemand vanaf haar camping daarheen wilde fietsen. Dus ik heb zelf met google maps een route gezocht geschikt voor auto's, zodat we waarschijnlijk over betere asfaltwegen rijden.

Dat blijkt te kloppen. Wat een verschil met gister. Asfalt fietst zoveel beter en snellen dan de kinderkopjes! Alsnog doen we er 1,5 uur over omdat we heuvel op gaan. Het is inderdaad een bijzonder gesteente en wil klimmen naar boven. We maken wat foto's en eten wat. Voor de terug tocht nemen we een iets andere route. Deze blijkt een stukje sneller te gaan, waarschijnlijk ook omdat we afdalen...

Vlak voordat we bij de camping terug zijn, slaan we linksaf naar de bron van de Ems, de Emsquelle. Er is een heuvel, eerst lijkt die droog en even verder is er een ineens een stroompje. Ontstaan uit grondwater. De offiiciele start van onze tocht.

Terug op de camping besluiten we de tent in te pakken. Ook al is het al middag willen we toch een begin maken met de echte fietstocht. We komen door het stadje Hövelhof en doen daar inkopen voor het avond eten: pannenkoeken. Het is 16:00 uur als we aankomen op de camping Nadermans Tierpark, een camping bij een kleine dierentuin. Helaas: vol. De volgende camping op de route is 65km verder. Dat gaan we niet meer halen vandaag. De campingbaas geeft ons een adres van een andere camping in Boke. Dat is 15 km naast de route. Dus vandaag een uurtje de verkeerde kant op, en morgen hetzelfde stuk weer terug. Het moet maar.

17:00 uur komen we aan in Boke, en gelukkig is er plaats. Tent opzetten, matjes opblazen en douchen. Na zo'n dag smaken de pannenkoeken heerlijk.

90km, zon