Dag 4, Greven, Emsdetten - Reisverslag uit Emsbüren, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 4, Greven, Emsdetten - Reisverslag uit Emsbüren, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 4, Greven, Emsdetten

Door: jan roelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

22 April 2019 | Duitsland, Emsbüren

Gisteravond laat kwam er nog een vrouw van een jaar of 50 haar tentje opzetten naast ons. Ze had een kano op het dak van haar auto. Ze vaart vandaag een eind stroomafwaarts, laat de kano daar liggen, reist terug met de trein en haalt met de auto weer haar kano op. Je moet het logistiek even goed plannen, maar dan kun je wel lekker een dag met de kano de rivier af.

We hebben vandaag weer 100km van de Emsradweg gepland. Na een ontbijt aan de picknicktafel vertrekken we.
Onderweg zullen we langs een bezienswaardige oude watermolen komen, Haus Langen. 2 uur later ontdekken we dat we er al lang voorbij zien, zonder het gezien te hebben. Nou ja, bekijken we later wel op internet.

We volgen de bordjes. Soms staan er specifieke Emsradweg bordjes, maar vaak ook de algemene fietsbordje met een rood fiets symbool. Deze laatste geven niet 1 specifieke route aan, maar kunnen meerdere fietsroutes aanduiden. Na veel links, rechts, links wordt het pad slechter. En nog slechter. Zo slecht is de Emsradweg nog niet geweest. Bovendien fietsen we tegen de zon in, wat betekent dat we naar het zuiden fietsen. Dat kan niet kloppen. We controleren de route op de telefoon en zien dat we een flink eind de verkeerde kant op zijn gegaan. We keren om en 40 minuten later zitten we weer op de route.

We komen door Greven en Emsdetten, maar ook op 2e paasdag zijn alle supermarkten gelsoten. Daar had ik niet echt bij stil gestaan bij het plannen van deze trip. Gelukkig hebben we nog een noodmaaltijd onderin de tas. Bij een benzinepomp kopen we hun laatste 4 broodjes. Verhongeren doen we dus niet, maar een feestmaaltijd is niet.

Na een lange fietsdag besluiten we 1 camping eerder te nemen dan gepland. Dat kan, want op dit gedeelte van de route is er elke 10 km wel een camping.

We zetten de tent op, maar dan breekt de al gehavende stok. En we hebben geen reserve. We halen het elastiek eruit en zetten de stokken weer in elkaar maar nu met de gebroken stok onderaan. Daar komt veel minder kracht op te staan dan middenin, waar die gebroken was. De stok is in totaal nu dus een beetje korter dan de andere stok, maar het kan wel.

Onder een overkapping gaan we eten en kaarten. Er zijn meerdere kampvuurplekken op de camping, dus we verzamelen hout voor een vuurtje vanavond. De campingbaas loopt langs en zegt dat het niet mag van de brandweer vanwege de harde wind. Jammer. Morgen schijnt de wind af te nemen en mag het wel weer, maar dan zijn wij al weer weg.

110km, veel zon en veel wind