dag 1, met de trein naar het beginpunt - Reisverslag uit Hövelhof, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu dag 1, met de trein naar het beginpunt - Reisverslag uit Hövelhof, Duitsland van janroelof - WaarBenJij.nu

dag 1, met de trein naar het beginpunt

Door: jan roelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

19 April 2019 | Duitsland, Hövelhof

7:46, 1 minuut later dan gepland, fietsen we weg van huis. Deze achterstand hebben we snel ingehaald en we liggen op schema. De eerste etappe gaat naar het treinstation. Het fietst lekker, de fietsen maken geen vreemde geluiden en we hebben er zin in.

Anderhalf uur later zitten we in de trein naar Zwolle. Daar stappen we over richting Hengelo, daar stappen we over in een Duitse trein en 50 minuten later zijn we in Bielefeld. We stappen nog een keer over en komen rond 15:00 uur aan in Hovelhof. Ik zie dat we beter 1 station eerder kunnen uitstappen. Nu is het nog maar een half uurtje fietsen naar de camping.

We zetten de tent op, gelukkig zitten alle onderdelen in de tentzak. 1 van de galsfiber tentstokken lijkt het niet meer lang te houden, maar nu gaat het nog goed. Laat ik er maar wat tape omheen doen om verder scheuren tegen te gaan.
Niet ver hier vandaan is een bijzonder gesteente, de Externsteine. Zo'n 20 km, dus in ruim een uur te doen lijkt me. Daar willen we heen fietsen, zonder bagage. Ik heb de route vooraf al gedownload in de LocusMap app. Na 3 km slaan we rechtsaf, door een militair oefenterrein. Het is een weg van kinderkopjes. Kilometers lang. We zijn al een uur onderweg en we zitten op de helft. Het is ondertussen al 17:00 uur. Als het zo doorgaat zijn we er pas rond 18:00 uur, dan nog rondkijken en weer terug fietsen: dit gaan we vandaag niet meer halen. We besluiten terug te gaan en voor morgen een betere route te zoeken.

Terug op de camping eten we macaroni aan de picknick tafel, doen wat kaart spelletjes en gaan slapen.

65km
zonnig