Internationaal - Reisverslag uit Susteren, Nederland van janroelof - WaarBenJij.nu Internationaal - Reisverslag uit Susteren, Nederland van janroelof - WaarBenJij.nu

Internationaal

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

03 Mei 2023 | Nederland, Susteren

Dag 3

Het was koud vannacht,een graad of 3. Ik had mijn kleren dus maar aangehouden. We ontbijten in de recreatie zaal. Het beloofd een zonnige dag te worden, geen wolkje aan de lucht. We zwaaien nog even naar camping-hond "Harry" en fietsen om 9 uur weg.

Bij de uitgang van de camping staat een deelkastje: wat je over hebt zet je erin, wat je nodig hebt haal je eruit. Wij zetten een half zakje macaroni erin. Dan is het kastje vol dus halen we er ook iets uut: een vruchtensapje: mooie ruil.

We fietsen langs de Maas naar Grubbenvorst, een dorp met een paar mooie grote oude gebouwen. Dan komen we langs "cafetaria Harry". We hebben net ontbeten en bestellen dus niks, maar laten het bij een foto.

De pont over de Maas brengt ons naar Velden. Even verder in Venlo staat het centrum vol met terassen; Limburgse gezelligheid. We nemen een koffie op een terras voor het mooie 16e eeuws stadhuis.

Via een mooi natuurgebied verlaten we Venlo.

Even verderop fietsen we langs de Duitse grens. We nemen even een stuk fietspad mee aan de andere kant, en zo wordt het een internationale tocht. Naast de grensweg staan geen uitzichttorens meer, maar bankjes met uiticht. Langs de grens staan verscheidene Duitse bunkertjes aan de Nederlandse kant. Ook komen we langs meerdere WOII info borden, waarvan we sommige lezen.

De zon schijnt de heke dag vollop. Als we ons voor de 3e keer insmeren, zien we een info bord dat hier eenarcheologische vindplaats is van een Romeine villa. Regelmatig fietsen we door mooie bossen. BijSint Odilienberg vergis ik mij in de route en nemen een avontuurlijk bospad: smal, steil en vol boomwortels.

In Montfort halen we boodschappen, 10km voor de camping in Susteren. We komen weer langs een toeristische attractie: hier is Nederland op zijn snakst: 4,8km.

15:30 komen we aan en ga ik eerst douchen, want alle stof en vuil zit op mijn benen vastgeplakt in de zonnebrand.

S avonds komen we weer een Harry tegen: de overbuurman in een camper. Zijn vrouw nodigt ons uit voor koffie. Dat slaan we niet af want het is koud om nog buiten te zitten. Dit echtpaar heeft veel fietsvakanties gedaan, en hij zit vol verhalen. Uiteindelijk zoeken we elk ons tentje op.

80km

158 hoogtemeters