Dag 2 - Reisverslag uit Lottum, Nederland van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Lottum, Nederland van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

02 Mei 2023 | Nederland, Lottum

De veerpont van Herwen en Millingen vaart pas om 10 uur, terwijl het maar 6km van onze camping is. We moeten dus rustig aan doen: laat opstaan, even douchen en rustig ontbijten in de leuke huiskamer van de camping.

10 uur fietsen we de pont op, en net op tijd komt nog een stel vakantie fietsers aan. Zij blijken dezelfde route te doen.

Bij Millingen splits de rijn in de nederrijn en de Waal.

Verderop zien we heuvels met de duivelsberg liggen. Na WOII kreeg Nederland stukje Duitsland als genoegdoening. Later in de jaren 60 is veel weer teruggegeven aan Duitsland, maar niet de duivelsberg. Een Nederlanderheeft het voor elkaar gekregen dat dat bij Nederland bleef.

Bij Berg en Dal rijden over de flanken van deze berg. Het is nog even flink klimmen. Maar niks vergeleken bij wat we in de Balkan zouden doen.

Bij Afferden pakken we een veer over de Maas. Op het laatste moment komen diezelfde fietsers ook nog aan. Na de pont trappen we stevig door. Volgens mij hebben we ze nu definitief af geschud.

We fietsen langs de Maas. Hier is duidelijk minder scheepvaart dan op de Waal. Omdat de Maas een regenrivier is, is er niet altijd voldoende water om bevaarbaar te zijn. Dat is grotendeels opgelost door sluizen aan te leggen.

Dan gaan we het bos in bij Geijsteren. Midden in het bos staat een kapelletje met een grenssteen. Allerlei grenzen hebben hier gelegen: met Frankrijk, met België,en nu tussen Brabant en Limburg.

We halen boodschappen in Tienray en fietsen de laatste 7km naar de camping. Met wat geleende zout en peper maak ik een aardige pasta.

93km

294 hoogtemeters

Half bewolkt, 15 graden

• 02 Mei 2023 - 21:37

Gerard Reitsema:

Goedenavond Mannen,

Leuk om dit verslag te lezen.

Komen jullie nog door Roermond? is ook een leuke stad.

Gr Gerard

• 03 Mei 2023 - 19:27

Jan Roelof:

Hoi Gerard,

Wij volgen de route zoals beschreven door Ad Snelderwaard, en die gaat met een grote boog om Roermond heen. Deze fietsroute volgt grotendeels de wandelroute het Pieterpad. We zien er af en toe bordjes van, maar of die route Roermond ook mijdt weet ik niet.

Gr. Jan Roelof