Dag 18 Novalja-cres - Reisverslag uit Cres, Kroatië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 18 Novalja-cres - Reisverslag uit Cres, Kroatië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 18 Novalja-cres

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

30 April 2024 | Kroatië, Cres

Dag 18 Novalja-cres

Vandaag draait het om de planning: we moeten 4 veerboten halen. Als we de 1e om 8:30 halen, dan moet de rest ook lukken. Het is 12km naar de 1e ferry, maar er zit natuurlijk wel een bergje tussen. Het blijft lastig inschatten hoeveel tijd die 12km dan kost. Dus we vertrekken op tijd, 7:15.

We kijken nog een laatste keer om ons heen naar Pag en halen de boot.

Meteen na de overtocht een klim naar 280 meter hoogte met max 9%. Daarna de resterende 20km naar de volgende veerboot naar het eiland Rab. Als Pag het fietsers-eiland is, dan is Rab het motorrijders eiland. Snap ik wel met al die mooie bochtjes.

"Rab the happy island" zegt een reclame bord. Volgens mij klopt dat wel. We fietsen langs een mooie boulevard in het plaatsje Rab. Het is hier helemaal ingericht voor tourisme, maar nu zijn we bijna de enige.

In Lopar willen we iets eten, maar de eerste 4 restaurant zijn nog gesloten; het seizoen begint pas in mei.

Tijd voor de 3e ferry van vandaag. Deze vaart maar 2x per dag, dus hier hebben we de planning op afgestemd. Er gaat 1 om 6 uur en 1 om 16:00. We nemen de middag boot en gaan binnen zitten. Het is buiten schitterend weer, maar als je de hele dag al buiten bent, is dit ook wel prettig. Bovendien kunnen we hier de telefoon opladen. De overtocht duurt 1,5 uur, dus tijd voor een boek. Een dwarsligger natuurlijk, want die is klein en licht.

En ik mail/sms alvast wat mogelijke slaapplaatsen in Pazin voor morgenavond.

Op het eiland Krk gaan we overstappen op de 4e ferry. In de haven raken we aan de praat met 4 andere fietsters: 2 Poolse, 1 Italiaanse en 1 Nederlandse. Die laatste blijkt Miranda te zijn, waarvan ik al iets op internet had gelezen. Zij doet dezelfde route als wij, maar dan van noord naar zuid. We wisselen natuurlijk allerlei tips en verhalen, waaronder "de wat bonkige weg".

Al snel vertrekt onze boot naar het eiland Cres. We worden begroet met een kilometers lange klim van 9%. Zonder problemen komen we boven. Het went wel blijkbaar. Het is al 20:00 als we aankomenn op de camping in Cres. Lekker douchen en slapen.

Morgen staat ons een vreselijke klim te wachten.

Vertrek 7:15

Aankomst 20:00

79 km

1256 hm

26 graden, zon

• 30 April 2024 - 22:25

Pa En Ma:

De veerboten hebben jullie dus allemaal gehaald. Knappe planning hoor.

Het lijkt ons dat jullie het erg druk hebben. Blijft er nog tijd over om te genieten van de omgeving?

Sukses morgen met die "vreselijke" klim.

• 30 April 2024 - 22:54

Miranda :

Was erg leuk jullie te hebben ontmoet Jan en reisgenoot. En de bonkige weg zal ik mijden. Ik zal af en toe kijken naar jullie reis als ik twijfel tussen de opties van ‘het boekje’.

• 01 Mei 2024 - 19:05

Bert En Leonie:

Hoi, rijden jullie van zuid naar noord???groetjes uit Igoumenitsa van Bert en Leonie!!

• 01 Mei 2024 - 19:56

Jan Roelof :

We hebben genoeg tijd om te genieten van de omgeving, geen probleem.

Succes Miranda!

Bert en Leonie: klopt wij gaan van zuid noord. En jullie?