Dag 19 Cres-Pazin - Reisverslag uit Pazin, Kroatië van janroelof - WaarBenJij.nu Dag 19 Cres-Pazin - Reisverslag uit Pazin, Kroatië van janroelof - WaarBenJij.nu

Dag 19 Cres-Pazin

Door: janroelof

Blijf op de hoogte en volg janroelof

01 Mei 2024 | Kroatië, Pazin

Dag 19

Het beloofd weer een mooie zonnige dag te worden. Eerst even brood halen bijde bakker in het dorpje Cres, vlakbij een gezellige haven.

De ochtendgymnastiek bestaat uit een 2km klim van 5% om het dorp uit te komen. Rustig aan beginnen. Op een hoogte van 400m hebben we mooi uitzicht over de eilanden. Net als we zin hebben in de afdaling, wordt er aan de weg gewerkt: kilometers lang gravel. Gelukkig kunnen wij dit afdalen; Miranda heeft dit gister moeten klimmen, geen pretje lijkt me.

We halen de boot van 10:30 naar het vaste land: Istrie.

Over 20 km moeten we kiezen: of we nemen de mooie route maar wel met een 1,5 km klim van 16%, of we nemen de grotere weg met haalbare hellingen. 16% is niet te fietsen, maar lukt de fiets duwen wel op zo'n helling? Daar komt een klimmetje aan van 14%. Mooi zo, we proberen hoe duwen dan gaat. Nou dat is zwaar maar te doen. We laten de beslissing nog even afhangen van het verkeer op de grotere weg.

Motorrijders scheuren ons voorbij. Een aantal rijden zo hard, dat zijn serieuze kandidaten voor een berm-monumentje. Levensgevaarlijk. We dachten dat we bang moesten zijn voor vrachteagens op deze weg, maar dat blijkt niet zo. De keuze is dus gemaakt: we gaan voor de route met de steile klim.

Het begint met prachtige rustige weggetjes. Bij een boer vragen we water voor de bidons. En dat hebben we nodig, want om de hoek begint de klim. Tot 13% kunnen we nog fietsen, maar bij 16% moeten we echt afstappen. En duwen. We hebben immers ook nog eens 16,5 kg bagage mee, plus nog 1,5 kg eten en drinken. Het zweet druipt van mijn hoofd. Met maximale inspanning zijn we ruim een half uur later boven. Weer gelukt!

De hele dag zijn we al zoek naar een supermarkt voor eten en drinken, maar 1 mei blijkt een feestdag. Helaas moeten we dus bij een restaurant een pizza eten.

Het is nog 150 hoogtemeters naar de camping. Net op tijd, want het begint zachtjes te regenen. Snel tent opzetten, dan douchen en shirtje wassen.

Mijn versnelling deed het vandaag niet zo goed. Bij nadere inspectie bleek een versnellingskabel bijna doormidden te zijn. Gelukkig had Harry een reserkabel mee, en met wat gereedschap van de camping en een youtube filmpje, heb ik het kunnen vervangen.

Morgen hopelijk niet al te veel regen.

Vertrek 7:30

Aankomst 17:15

80 km

1450 hm

26 graden, zon/bewolkt/regen

• 02 Mei 2024 - 08:25

G:

Zo jullie schieten al lekker op.

Morgen al in Slovenië zo te zien.

• 02 Mei 2024 - 18:21

Miranda:

Goed opgeschoten Han en Harry ondanks de pech. Ja dat was een nare klim. Totaal 6 km grove gravel met kiezel.

Succes en veel plezier op Motovun. Morgen? Geniet ze!

• 03 Mei 2024 - 17:17

Jan Roelof :

Ja we zijn er bijna. Even in Slovenië en dan al in Italië.

De klimmetjes blijft zwaar werken, maar het lukt toch elke keer weer.